تحلیل داده های کاوش در محوطه ی کوچ نشینی شهریاری ii از دوره ی هخامنشی در منطقه ی بیرگانِ کوهرنگِ بختیاری
نویسندگان
چکیده
بررسی محدوده سد و تونل سوم کوهرنگ در منطقه بیرگان، به عنوان بخشی از فصل نخست بررسی باستان شناسی کلی شهرستان کوهرنگ در سال 1386 توسط کوروش روستایی انجام گرفت. بر این اساس برنامه کاوش در محوطه های شاخص آن پیشنهاد و در سال 1387 کاوش نجات بخشی آن صورت گرفت. تحلیل نتایج کاوش در محوطه شهریاری ii موضوع این مقاله است. با انجام کاوش در این محوطه ساختار معماری و پلانی نامنظم به دست آمد. در ابتدا تحلیل آن بسیار دشوار می بود، اما با انجام برنامه هم زمان مردم شناسی در روستاها و استقرارهای فصلی موجود در محدوده طرح و تلفیق نتایج آن با نتایج کاوش مشخص گردید که استقرارهای کوچ نشینی در منطقه در دوره هخامنشی به شکل امروزین آن هم وجود داشته است. در این مقاله سعی شده است تا ضمن ارائه مختصری از کاوش انجام شده، نتایج مطالعه مقایسه ای سفال های آن که منتج به گاهنگاری آن شد، ارایه گردد. بر این اساس با مطالعه سفال های به دست آمده، مشخص گردید که این محوطه هم دوره با هخامنشی بوده و با بیشتر محوطه های هم افق خود، به خصوص تخت جمشید، چغامیش، شوش و چند محوطه دیگر قابل مقایسه است. از سوی دیگر مطالعات قوم باستان شناسی انجام گرفته پیرامون معماری استقرارهای کوچ نشین منطقه توسط هیأت کاوش نشان داد که این گونه معماری، احتمالاً با اندکی تغییر از گذشته های دور تداوم داشته و با نتایج استقرار هخامنشی کاوش شده، قابل تطبیق و با کمی احتمال تداوم داشته است. روش مطالعه صورت گرفته در انجام گاهنگاری پیشنهادی محوطه به صورت مطالعه تطبیقی و مقایسه ای بوده و در بخش تحلیل یافته های معماری نیز با استفاده از مطالعه قوم باستان شناسی انجام شده، این مهم به دست آمد.
منابع مشابه
گونه شناسی محوطه های باستانی منطقه ی کوهرنگ بختیاری
در این مقاله کلیاتی درباره ی چهار فصل بررسی باستان شناختی منطقه ی کوهرنگ، در کوه های بختیاری و نیز، تقسیم بندی ریخت شناختی محوطه های شناسایی شده، ارائه شده است. بررسی های کوهرنگ از سال 1386 هـ.ش. آغاز و در سال های 1388، 1389 و 1390 پی گرفته شد؛ طی این بررسی ها، 768 محوطه از انواع گوناگون و مربوط به دوره های زمانی گوناگون، از پارینه سنگی میانی تا سده ی اخیر، در بخش مرکزی کوهرنگ شناسایی شده است. ...
متن کاملجایگاه زن در دوران پیش از تاریخ:مطالعه ی موردی پیکرک های محوطه ی حاجیلار
در این جستار کوشیده ایم تا پیکرک های محوطه ی حاجیلار را در آناتولی مرکزی مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم. زمینه ی بنیادین این جستار پیکرک های مؤنث به دست آمده از طبقه ی VI حاجیلار است که فرهنگ دوره ی نوسنگی جدید را دربر می گیرد. افزون بر آن، پاره ای از دیدگاه ها و فرضیات مطرح شده در زمینه ی کارکرد و چیستی پیکرک ها نیز در این جستار گردآوری و واکاوی شده است. در راستای شناخت هرچه بیشتر پیکرک های حاجی...
متن کاملدوره ی نوسنگی در غرب چهارمحال و بختیاری؛ محوطه های نویافته ی بخش میانکوه، شهرستان اردل
تا پیش از سال 1387 تنها یک محوطه مربوط به دوره ی نوسنگی در بخش های غربی استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده بود، بنابراین آگاهی ما از چگونگی یکجانشینی و توسعه ی معیشت کوچ نشینی در این منطقه بسیار اندک بود[1]. طی سالهای 1387 تا 1390 طی سه فصل بخش میان کوه در جنوب غرب شهرستان اردل که از کوهستانی ترین بخش های استان چهارمحال و بختیاری است، برای نخستین بار بررسی باستان شناختی شد که نتایج قابل توجه...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملگونه ی ترانه در ادبیّات عامّه ی بختیاری
فرهنگ شفاهی ایران زمین از فرهنگ های اقوام و گروه های اجتماعی آن تشکیل شده است این فرهنگ ننی و ماندگار برای انسان از زادن تا مردن حرف دارد. نم ها، شادی ها، آرزوها و آرمان های او را در بر می گیرد. آنچه انسان از آن خشنودتر خواهد شد شادی و سروری است که از راه کار، زندگی و امور فرهنگی و اقتصادی خودش دریافت می کند. این شادی یا شادمانه سرایی را در گونه ها )ژانرهای( ادبیات مردمی )فولکلور( او می توان دی...
متن کاملبررسی عوامل شکل گیری زندگی کوچ نشینی در ایل بختیاری
ترکیب اجتماعی جمعیت ایران متشکل از سه جامعه شهری، روستایی و صحرانشینی است؛ صحرانشینان بر اساس شیوه زندگی و معیشتشان به دو جامعه عشایری و ایلی تقسیم میشوند. در واقع جامعه عشایری همان شیوه اولیه زندگی و معیشت ایلی است که به مرور زمان با گرایش و وابستگی به زمین، به جامعه ایلی نیمه صحرانشین و یکجانشین تبدیل شده است. جامعه عشایری زندگی کوچی دارند، اسکان یافته نیستند و همیشه زیر چادر زندگی میکنند. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های باستان شناسی ایران (علمی - پژوهشی)ناشر: دانشگاه بوعلی سینا
ISSN 2345-5225
دوره 4
شماره 6 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023